dinsdag 13 augustus 2013

Het recept voor heerlijk zelfgemaakte sushi.

Hallo allemaal,

Ik ben echt verslaafd aan sushi en vind het leuk om het ook weleens zelf te maken. Ik ben altijd al dol geweest op Aziatisch eten maar dat komt ook omdat ik half Indonesisch ben. Haha. :) Vandaar dat ik dus nou een keer mijn recept met jullie deel hoe ik sushi maak. Je hebt niet erg veel nodig, maar je moet er wel voor zorgen dat er een Chinees of Japans supermarktje in de buurt is. Bij mij is er gelukkig wel een, ik hoef alleen de tunnel door en dan zie ik hem gelijk. Het is een leuke supermarkt, ze verkopen van alles! Mie, rijst, verschillende soorten krupuk (mijn favoriet zijn Palembang Krupuk) en natuurlijk de ingrediënten voor sushi. Ze verkopen ook wel eens diepvries sushi, maar zelfgemaakt is toch altijd iets lekkerder! :)


Wat heb je allemaal nodig?
Een grote goede lepel (ik gebruik altijd mijn Aziatische opscheplepel).
Een groot mooi bord (ik gebruik altijd mijn abstracte bord die we al een paar jaar hebben).
Een paar verschillende schaaltjes met verschillende groottes. 
Een stevige opscheplepel.
Een stomer.
Een sushi mat.
Een scherp groot mes.
Een klein mesje waarmee je kunt schillen.

Ingrediënten:
Sushi rijst.
Sushi azijn, mag ook gewoon normale azijn zijn.
Noorse zalm.
Nori, de zeewiervellen.
Komkommer.
Wasabi.
Sojasaus/Ketjap Asin.


Bereidingswijze:

1. Zorg ervoor dat de stomer helemaal klaar is voor gebruik.
2. Doe de rijst in de juiste bak en als ik het goed heb moet daar ook wat water bij tot dat de rijst onder water is. Als je het nog steeds niet begrijpt zou ik een ouder erbij halen.
3. Doe de deksel van de stomer erop en laat het stomen voor ongeveer 35 minuten.
4. Schil de komkommer en snij hem in plakken en daarna in reepjes.
5. Snij de Noorse zalm met het grote scherpe mes fijn en doe de komkommer en zalm in twee aparte schaaltjes.
6. Leg een snijplank op tafel en leg daarbovenop het sushi matje.
7. Leg op de mat een vel van de Nori.
8. Doe wat azijn bij de rijst en meng dat goed door, dat bindt de rijst goed.
9. Zodra de rijst is afgekoeld pak je een stevige lepel en pak je een flink stuk van de rijst en doe je het op de Nori.
10. Verdeel de rijst goed over de Nori.
11. Leg dan in het midden een plakje zalm en komkommer in een lange verticale lijn.
12. Doe er dan nog wat wasabi bij of als je niet van wasabi houdt helemaal niks.
13. Rol het stevig op en snij het dan doormidden zodat je die sushi's krijgt.
14. Ga zo door tot dat alle ingrediënten op zijn, dus de zalm, komkommer en rijst. Nori blijft vrij lang goed, maar je kunt het niet 2 jaar open laten liggen.
14. Leg de sushi's op een mooi bord en serveer het met een schaaltje ketjap en een schaaltje wasabi.

xoxo


Dit is trouwens een foto van vorig jaar. Toen begon ik met het maken van mijn eigen sushi. Sommige zijn een beetje mislukt. Maar de meeste zijn echt hele mooie rollen. Binnenkort ga ik weer sushi maken. Want het is echt een leuk recept om te doen! Bento trouwens ook, maar dat is heel erg moeilijk. Ik heb het geprobeerd, en het enige wat ik kreeg was een mislukte panda waarvan hij in een keer kapot ging en de oortjes er van af vielen. :(





1 opmerking:

  1. De tweede foto ben ik trouwens toen ik in Londen was bij de sushibar. ;)

    BeantwoordenVerwijderen