vrijdag 13 september 2013

Pesten.

Hee allemaal!

Jay hier met een nieuw bericht. En dan niet zo'n vrolijk bericht. Ik ga het vandaag namelijk hebben over pesten. Hier op de wereld worden zo veel mensen gepest. Ook hier in Nederland. Ik werd ook wel gepest, maar dat doet er niet aan toe. Ik wil nu dus graag wat vertellen wat de gevolgen zijn als je iemand pest.


Wat is pesten?

Pesten begint meestal eerst alleen maar met plagen of elkaar belachelijk maken, voor schut zetten. Maar langzaam draait het tot pestgedrag. Maar wat is pesten nou eigenlijk? 
Pesten betekent dat een persoon, of met meerdere, een ander steeds lastig valt. Het lastigvallen van die ene persoon kan leiden tot lichamelijke verwondingen (bijvoorbeeld). Het begint vaak met woordgrapjes of soms wel roddels. 
Later in het pesten komt er dus ook geweld in voor. In de ergste gevallen kan het leiden tot zelfdoding van het slachtoffer. Dus het slachtoffer kan ook zelfmoord plegen wanneer hij/zij er echt heel gek van wordt. En dat vind ik erg!

Slachtoffers van het pestgedrag.

Met pesten zijn er altijd slachtoffers aan te pas. De daders kiezen vaak de kinderen uit waarvan zij denken dat hij/zij een zwakkeling is. 
Ze kiezen ook vaak kinderen die homosexueel, bisexueel of lesbisch zijn. Ook kiezen ze kinderen die er anders uit zien of zich anders kleden. Zoals ik. Ik kleed me anders dan de rest en zie er ook heel anders uit dan de rest. Maar niemand is hetzelfde, en dat is maar goed ook.

De slachtoffers worden dan natuurlijk onzekerder over zichzelf. In het ergste geval krijgen ze te maken met een depressie. Ze beginnen zich te snijden. Mensen die uitgescholden worden voor dikzak eten vaak niks meer en worden daardoor alleen maar depressiever.

De slachtoffers hebben het vaak met weinig mensen erover. Ook niet met hun ouders of betrouwbare personen zoals hun mentor. Dat heb ik wel gedaan, maar dat hielp totaal niet. Gelukkig was het bij mij nog niet zo erg. Maar ik kreeg wel een depressie.



De daders.

De daders, dus de mensen die beginnen met pesten, hebben vaak niet echt een goede reden waarom ze iemand pesten. 
Meestal doen ze het voor de lol, of uit verveling. Sommige zijn misschien jaloers op diegene of willen het juist op iemand afreageren. Ook kan het zijn dat diegene zelf ook in een 'vorig leven' is gepest en daardoor het dus wilt afreageren op onschuldige mensen om te laten weten hoe hij/zij zich voelde toen hij/zij werd gepest.

De daders hebben vaak ook zelf niet door hoe erg ze bezig zijn. Slachtoffers worden onzekerder, soms wel depressief. Ze beginnen te snijden en denken aan zelfmoord. In de ergste gevallen plegen de slachtoffers ook echt zelfmoord. Zoals je wel vaak heb gehoord op het nieuws of gelezen in de krant.

Wanneer de slachtoffers dan bijvoorbeeld zelfmoord hebben gepleegd krijgen de daders een bepaald schuldgevoel. Dat is zo in de meeste gevallen. Meestal krijgen ze dan spijt voor wat ze hebben gedaan. Maar ze kunnen de tijd niet terug draaien. Dus het is gebeurd. Jammer genoeg.



Spijt.

De schrijfster Carry Slee heeft ook een boek geschreven over pesten. Spijt! Het gaat over een jongen die nogal dik is en daardoor wordt gepest door zijn medeleerlingen en die later in het boek ook zelfmoord heeft gepleegd.

Ik heb de boek en de film nog niet gezien. Maar zou het dolgraag willen. Ik heb wel ergens een stukje gelezen en ik vond het echt heel aangrijpend. Heel realistisch geschreven alsof je jezelf erin kunt slepen en dat je alles gewoon voor je ziet.

Natuurlijk zijn er nog meer boeken over pesten. Maar dit is dus een voorbeeld van hoe mensen kunnen zijn tijdens het pesten. Hoe ver het kan gaan en hoe slecht het kan aflopen. Dus mensen, wees alsjeblieft voorzichtig en denk na voor dat je iemand gaat pesten.

Voor jou klinkt het misschien als een grapje, maar voor degene tegen wie je het zegt klinkt het misschien als een belediging, een kwetsende opmerking. Dus mensen, heb respect voor elkaar en accepteer elkaar hoe zij/hij is!

xoxo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten